Wednesday, October 6

Lihat itu, Pantai itu...

Aku sedang mengadap pantai tatkala menulis entry ini. Lama benar tidak menulis. Sibuk? Bukanlah alasan. But i'm not feeling like it. A lots of thing happend in the past few weeks. And life is getting more intersting to me.


Oh ya. Aku memang suka pantai. Semenjak lahir hingga ke hari ini, pantai, pasir, ombak dan hembusan bayu menjadi peneman setia, pendengar cerita suka dan duka. Aku banyak belajar dan pantai banyak mengajar aku erti kehidupan, erti ketenangan dan kedamaian.


Pantai
Sedangkan pantai lagi berubah, ini kan pula hati manusia. Benar. Pantai yang aku kenal waktu aku kecil telah berubah wajah. Pantai di sini semakin terhakis. Pantai di sini telah ditambak. Pantai di sini telah dibangunkan. Dahulu, tempat aku bermandi manda dibawah terik mentari. sekarang terpampang jelas amaran pihak berkuasa, DILARANG MANDI. Kasihan anak-anak masa kini.


Pepasir

Kalau dipandang dari jauh, kita tidak akan tahu bahawa pasir pantai yang memutih itu adalah komposisi berbillion billion partikel pasir. Jikalau diambil sebutir pasir dan dibawa pulang, tidaklah terjejas akan keindahan sesuatu pantai. Begitulah perumpamaan bagi diri aku, hanyalah sebutir pasir di pantai yang memutih.


Ombak

Bukan Ong Bak Tony Ja. Tapi ombak yang terhasil daripada pergerakan bayu laut dan bayu darat. Bunyi ombak menghempas pantai adalah irama yang paling mengasyikkan dan mendamaikan selepas suara ibu mendodoikan anaknya. Ombak memerlukan angin. Tanpa angin siapalah ombak. Angin jualah yang menentukan sifat sesuatu ombak. Jika ganas tiupan sang angin, maka ganaslah hempasan ombak menghentam pantai. Ombak itulah diumpamakan jasad kita. Angin itulah diumpamakan minda atau rohani kita.


Angin

Teringat kata-kata cinta dalam wayang "A walk to remember", "Our love is like the wind. You can never see it. But can always feel it". Benar. Begitulah kasih sayang. Tak nampak dimata. Tapi berkesan dihati. Hargai cinta selagi ada. Bercintalah selagi ada yang sudi. Selagi ada yang mahu mengerti.


Bebatuan

Sifatnya keras. Namun dek kesungguhan ombak dan tiupan angin, bebatuan tetap bisa dicorak-corakkan. Begitulah jua hati manusia. Sekeras manapun, pasti mampu dilembutkan dengan kesungguhan dan kasih sayang. Begitulah jua kejayaan, pasti mampu digapai dengan kesungguhan dan istiqomah.


Sesungguhnya, Allah menciptakan segala makhluk dilangit dan dibumi ini untuk manusia melihat, mentafsir dan berfikir. Disebalik penciptaan semua itu, tersemat pelbagai hikmah dan pengajaran. Kita Cuma perlu membuka mata hati dan mata insani. Oleh itu, belajarlah dari alam semulajadi. Mereka adalah guru yang tidak pernah lokek ilmunya.



Nota kaki: aku suka bersarapan di tepi pantai. Segelas kopi, mengadap ke laut. Menikmati matahari menyinsing, dan meraikan kehidupan. :)

Thursday, September 9

Salam Aidul Fitr


Alhamdulillah. Setelah sebulan kita bersengkang mata dan berhempas pulas melawan nafsu serakah kita, akhirnya Syawal menjelma menandakan kemenangan pada yang tekun menjalani ibadah puasa dan pelbagai ibadah yang lain.

Sesungguhnya, bagi yang memanfaatkan ibadah puasa sepenuhnya untuk memperbaiki diri dan kualiti ibadah, Ramadhon yang pergi akan meninggalkan seribu satu kenangan manis buat mereka. Lebih-lebih lagi bagi para pemburu Al-Qadar.

Mungkin bagi masyarakat Melayu Islam di Malaysia ini, kedatangan Syawal lebih diagung-agungkan berbanding kedatangan Ramadhon. Sudah menjadi tradisi turun temurun masyarakt kita, beraya sebulan. Terpulanglah. Itu hak masing-masing. Namun bagi yang mengerti, kedatangan Syawal disambut dengan perasaan sayu dan pilu kerana kedatangan Aidul Fitr menandakan keberangkatan pulang Ramadhon. Dan belum tentu kita akan ketemu kembali Ramadhon edisi yang akan datang. Teruskan berdoa supaya dipanjangkan umur dan disihatkan tubuh badan kita supaya Ramadhon yang akan datang bakal kita sambut dengan penuh keterujaan.

Masjid akan kembali lengang. Subuh dan Maghrib kembali di anak tirikan. Tapi sekurang-sekurangnya pada yang mengimarahkan rumah Allah pada bulan Ramadhon, syabas dan tahniah diucapkan.

Juga menjadi tradisi masyarakat Melayu Islam, kita bermaaf-maafan di Aidul Fitr. Jadi dikesempatan Syawal edisi tahun ini, saya ingin memohon ampun dan maaf buat semua teman-teman dan pembaca blog Dari Luar Tempurung. Maaf juga dipohon kerana saya tidak giat menulis pada bulan Ramadhon dek kerana kesibukkan mengasuh Ayahanda tercinta yang sedang gering. 

InsyaAllah selepas ini saya akan kembali aktif menulis dan menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang blogger tegar.

Allahuakhbar...Allahuakhbar...Walillahilhamdu.

Thursday, August 12

Panas Terik


Ramadhon menurut terjemahan harfiah bermaksud "panas terik". Kebiasaannya, memang cuaca dibulan Ramadhon panas dan kering. Dan pabila meniti minggu pertama Aidul Fitr, biasanya hujan.Alhamdulillah. Ku panjatkan jutaan kesyukuran kepada tuan punya dunia, Allah S.W.T kerana diberi peluang untuk merasai Ramadhon pada tahun ini.

Agak lama tak mengemaskini blog ini. Kebelakangan ini saya tersangat sibuk menguruskan Ayahanda tercinta dihospital. Alhamdulillah, Ayahanda telah dibenarkan pulang. Namun masih jauh untuk sembuh sepenuhnya. Mengimbau kembali kenangan Ramadhon tahun lepas. Saya dan bonda tercinta berpuasa hampir sebulan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Terengganu. Tidak pernah terlintas dek akal saya dan bonda akan menghabiskan hampir keseluruhan Ramadhon di hospital menjaga dan menguruskan Ayahanda yang sakit teruk.

Apabila ditoleh kembali kebelakang, mengenang susah payah berbuka, bersahur dan tidur dibawah katil hospital, saya hanya tersenyum. Sungguh luar biasa pengalaman yang Allah berikan buat saya. Sangat menginsafkan. Sangat menyentuh hati.

Satu perkara yang saya belajar sepanjang berpuasa di hospital ialah, mati itu adalah pasti. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Tidak kira kecil besar, tua atau muda. Dan hidup itu tesangatlah singkat. Hinggakan ada yang mengatakan hidup itu umpama senggang waktu antara azan dan solat. Kita lahir disambut dengan azan, dan kita mati nanti akan "diucapkan" selamat tinggal dengan solat.

Kalau kita mengerti betapa singkatnya hidup itu, nescaya kita akan manfaatkannya sebaik mungkin.

Hidup bukan sekadar untuk berhibur. Hidup bukan sekadar untuk mencari rezeki sesuap nasi. Hidup bukan sekadar menghabiskan seumur usia membayar hutang-hutang bank. Hidup adalah lebih daripada itu. Ayuh, marilah kita sama-sama mencari erti hidup di dunia ini.

Bagi yang tekun menjalani ibadah puasa, selamat berpuasa diucapkan. Bagi yang hanya berpuasa mengikut trend, selamat berpuasa juga diucapkan. Semoga Ramadhon kali ini tidak akan berlalu begitu sahaja seperti tahun-tahun sudah. Semoga Allah menerima ibadah puasa kita, dan semoga ibadah puasa kita ini akan dapat membantu kita di padang Mahsyar kelak.

Sedikit peringatan, dalam kita ghairah menjalani rukun Islam ketiga ini, janganlah diabaikan rukun Islam kedua yakni Solat. Sesungguhnya berpuasa tanpa bersolat umpama membina rumah tanpa tiang. Akhir kata, berhati-hati di jalan raya. Jangan gopoh untuk mengejar waktu berbuka! Sepanjang Ramadhon ini jalan raya kita akan bertukar menjadi lebih bahaya daripada Falujah mahupun Ghaza! Jadi berhati-hatilah. Ingat yang tersayang sedang menunggu kepulangan kita di rumah.

Salam Ramadhon Kareem.

Friday, July 23

Petrol dan Dominasi Dunia




Kereta pertama yang dipatenkan menggunakan petrol sebagai bahan bakar dicipta oleh Karl Benz pada tahun 1885. Karl Benz kemudiannya menjadi pelopor kepada penubuhan dan kewujudan Mercedez-Benz. Dan penciptaan kereta berkuasa petrol ini telah mengubah landskap dunia sehingga ke hari ini.

Dengan terciptanya sebuah enjin yang berkuasakan petrol, dunia telah mengiktiraf bahawa petroleum adalah suatu sumber semulajadi yang sangat berharga sehingga digelar "emas hitam". Sebelum kewujudan enjin berkuasa petrol, tiada seorang pun manusia pernah terfikir untuk melabur berbillion wang untuk melakukan kerja gila mencari gali petrol di dasar laut. Negara-negara tandus seperti Negara Timur Tengah tidak akan menjadi kaya tak ingat jika enjin berkuasa petrol tidak tercipta.

Kenapa agaknya enjin ini mesti menggunakan petrol? Sebagaimana yang kita tahu, sebelum ini telah wujud enjin menggunakan wap air atau stim. Ok lah, mungkin enjin stim tidaklah begitu praktikal untuk direvolusikan menjadi kereta. Macam mana dengan enjin elektrik? Tahukah kamu bahawa enjin elektrik tercipta sebelum enjin petrol? Gustave Trove telah mencipta kereta beroda tiga menggunakan enjin elektrik pada tahun 1881. Namun, tiada siapa yang pasti apa yang berlaku kepada ciptaan beliau.

Yang pasti, kereta berenjin petrol terus berkembang menjadi industri automotif pada hari ini.
Pada kurun ke 18 dan 19, seluruh Eropah sedang mengalami revolusi perindustrian. Pada waktu ini pelbagai ciptaan dan penemuan baru muncul di Eropah selaras dengan permintaan industri yang sedang meningkat. Dan pada zaman ini juga menyaksikan kebangkitan suatu bangsa yang telah lama dipinggirkan dunia, iaitu bangsa Yahudi. Bangsa Yahudi telah merancang suatu propaganda besar besaran iaitu "world domination". Ini terbukti apabila Protocol of the Elders of Zion bercetak dalam bahasa Russia mula muncul pada tahun 1903.

Protokol ini mendedahkan bahawa Yahudi ingin mendominasi dunia dengan menggunakan ekonomi sebagai boneka utama. Oleh itu, mereka perlu mendominasi suatu sumber utama yang menjadi penggerak sesuatu ekonomi. Disinilah mereka melihat bahawa petrol atau "emas hitam" adalah alat yang tersangat efektif untuk mengawal ekonomi dunia. Sebab itulah, petroleum "dirancang" dan "diatur" supaya menjadi keperluan utama peradaban moden. Jika dikaji, penggunaan petroleum sebagai bahan bakar bukanlah alternatif yang terbaik. Petroleum menghasilkan gas Karbon Monoksida yang sangat berbahaya dan mencemarkan udara. Tentulah elektrik adalah sumber yang terbaik untuk menggerakkan enjin.

Namun jika hari ini dunia menggunakan enjin elektrik sepenuhnya, maka tidak akan wujud perang di Afghanistan dan Iraq. Dan cita-cita Yahudi untuk mengawal ekonomi dunia tidak akan tercapai. Elektrik senang untuk dihasilkan. Dan setiap negara di dunia ini berkemampuan untuk menjana tenaga elektrik sendiri.

Pelbagai strategi telah diatur oleh Yahudi supaya dunia pada hari ini akan bergantung pada petroleum. Perang dunia pertama telah dirancang untuk menjatuhkan Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Dan kejatuhan empayar Islam terakhir ini telah memudahkan lagi perancangan Yahudi. Yahudi telah merasuah gabenor-gabenor tanah jajahan takluk Uthmaniyyah supaya belot kepada Sultan Mehmet VI. Setelah Empayar Turki tersungkur dan Republik Turki ditubuhkan oleh Mustafa Kemal, gabenor-gabenor korup tersebut telah dilantik menjadi raja kepada negeri seliaan mereka. Dari situlah bermula asal silah Raja Negara-Negara Arab pada hari ini.

Raja-raja ini telah menjadi sekutu rapat Yahudi dengan menjual hasil petroleum kepada mereka. Pemodal-pemodal Yahudi kemudiannya menubuhkan konglomerat gergasi seperti Shell dan BP untuk mencari gali petroleum. Pada mulanya telaga-telaga minyak hanya ditemui di padang pasir yang kering kontang. Dan saat Yahudi mengumumkan akan mencari gali minyak di dasar lautan, seluruh dunia menggaru kepala.

Seperti kita tahu, bangsa Yahudi telah mula mengkaji Al-quran sejak beratus-ratus tahun dahulu. Ajaibnya, Al-Quran yang berusia lebih pada seribu tahun telah menyebut tentang petroleum dalam Surah Al-A'la ayat 4-5:

وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى
Dan (Allah) telah menumbuhkan tumbuh-tumbuhan.
فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى
Dan Dia menjadikannya kering hitam.




Untuk membaca dengan lebih lanjut tentang kisah petroleum di dalam Al-Quran ini, sila baca disini.



Jadi sekarang fahamkah anda bagaimana Yahudi mendominasi dunia? Sekarang fahamkah kenapa setelah beratus-ratus tahun kereta dicipta, tiada satu pun usaha untuk merealisasikan kereta berkuasa elektrik oleh taiko-taiko pengeluar kereta di dunia? Sehinggalah pada mutakhir ini, Nissan mengumumkan kereta elektrik pertamanya iaitu Leaf. Akhirnya, dunia mula menyedari akan kebejatan kita kerana terlalu bergantung kepada petroleum sebagai nadi penggerak ekonomi dunia.

Semoga suatu hari nanti kita dapat memecah dominasi pemodal-pemodal Yahudi ini dengan rekaan kerata nasional pertama menggunakan enjin elektrik. Apabila tiba saat itu, Petronas dah tak relevan. Nak buat apa jadi negara pengeluar yang kaya raya sedangkan rakyat mengemis nak isi minyak. Bila? Tiada siapa yang tahu. Enjin 2.0 pun tak mampu nak buat lagi...Tunggu...Dan tunggu...

Sampai bila mau tunggu daa...






Friday, July 16

Jumaat sini, Jumaat sana



Jumaat sini harinya cuti. Bangun pagi-pagi pergi beli nasi dagang atau nasi minyak untuk buat sarapan. Pergi pantai, hampar tikar buruk, bersantapan di gigi ombak. Sambil memuji keindahan panorama matahari menyinsing. Sendawa halus dibawa angin pantai yang ayu menyapa pipi.

Jumaat sini, gotong royong masjid. Anak-anak muda berseluar jeans koyak berlenggang-lenggok menari bersama penyapu dan penyedok sampah. Dipunggah semua isi longkang, disapu seluruh dewan sembahyang. Setelah kepenatan, air bandung menjadi pembasah tekak yang kekontangan. Sambil berborak kosong dengan poket yang kosong, kuih-kuih tradisi menjadi hidangan.

Jumaat sini, sang ayah memimpin tangan si kecil. Tercungap-cungap langkah si kecil mengikuti irama langkah besar sang ayah. Berduyun-duyun insan mengatur langkah ke masjid, ada yang asing hadirnya, ada yang sentiasa hadirnya. Langkah diatur penuh tenang, tiada kekalutan, tidak berkejar-kejaran.

Jumaat sini, khutbahnya berskrip. Khatibnya ada kala tergagap-gagap cuba melembuti lidah yang semakin keras. Isi skripnya selalu kosong, terkadang melopong. Jemaah nya sunyi, tiada langsung kedengaran walau sayup-sayup suara anak-anak berlari-larian.


 

Jumaat sana harinya bekerja. Bangun pagi bersarapan ala kadar. Melangkah ke kantor bersama tiket tol ataupun touch n go. Sambil mengagumi keindahan susunan kenderaan. Asap lori dan bas menjadi haruman badan.

Jumaat sana, masjidnya kosong. Tiada bergotong royong. Yang mundar mandir hanyalah AJK masjid dan penjaja ubat kuat yang setia dibawah payung. Minuman dan makanan? Sekali sekala adalah kawan yang tolong payung. Mau hari-hari? Tak dapek den nak nolong.

Jumaat sana, si kecil berjalan sendirian. Terbongkok -bongkok menggalas bagasi yang lebih besar dari tuan. Ayah dan bonda sibuk mencari nafkah seharian, tinggallah si kecil berlari larian. Yang bertali leher berseluar slack, melangkah luas, kalut mengejar waktu lunch. Takut nanti tak sempat nak bedal nasi sepinggan.

Jumaat sana, khutbahnya lantang. Khatibnya lancar melontarkan ayat-ayat dan perkataan. Isi bermanfaat untuk dibuat hidangan, tapi sayang anak-anak kecil masih berkejar-kejaran, tanpa ada tangan yang cuba menghalang.


 

*Dah tiba masanya kita selaraskan cuti hari Jumaat, sepertimana kita selaraskan harga minyak dan gula.

Tuesday, July 13

Amalan Bangun Dari Tidur



Tahu tak betapa pentingnya kita mulakan hari kita dengan semangat positif? Tahu tak yang mood kita apabila bangun pagi akan mempengaruhi mood kita seharian? Dan tahukah anda apa rahsia untuk kekal ceria, positif dan bertenaga sepanjang hari? Ini ada sedikit tips yang saya amalkan dan terbukti membantu saya untuk sentiasa positif dan ceria sepanjang hari tak kira apa yang akan berlaku. Yang penting, kita bangun pagi pergi kerja dengan senyuman, kita pulang pun dengan senyuman.

Amalan Sesudah Bangun dari Tidur:
  1. Susah nak bangun pagi walaupun dah tidur awal? Senang sahaja. Kunci jam sebanyak yang mungkin! Kalau jam loceng tak membantu, kunci jam telefon bimbit sekali. Kalau tak jadi juga, tambah lagi jam loceng. Kalau tak jadi jugak, letakkan bom C4 kat bawah bantal. Pasti akan bangun sepantas kilat.
  2. Baca doa bangun tidur, panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana diberi peluang sekali lagi untuk menghirup udara di atas muka bumi Nya ini.
  3. Sesudah bangun, geliat. Berdiri depan cermin dengan muka ketat dan rambut berserabai, senyum selama beberapa minit. Menurut kajian, senyuman ini akan menghantar isyarat kepada otak untuk merembeskan hormon-hormon yang akan menyebabkan kita rasa ceria dan positif.
  4. Lakukan sedikit senaman meregengkan badan. Supaya otot kita menjadi longgar dan senang untuk kita memulakan aktiviti seharian. Dan senaman yang paling power ialah Solat Subuh dua rakaat.
  5. Sebelum gosok gigi, minum air suam segelas. Ia akan membantu mengoptimumkan sistem pencernaan dalam badan kita.
  6. Bersarapan. Jangan sekali-kali skip sarapan kerana sarapan sangat penting kepada badan kita. Tak perlu ambil sajian yang berat. Memadai hanya dua biji telur separuh masak dan jus buah buahan.
InsyaAllah, kalau kita amalankan selalu, akan ada orang yang bertanya, "Aku tengok kau ni ceria je sentiasa. Apa rahsianya ya?". Selamat mencuba! :)

Thursday, July 8

Mansuhkan UPSR dan PMR







Mutakhir ini kedengaran syor supaya peperiksaan UPSR dan PMR dimansuhkan. Jadi ramailah pihak yang memberi pendapat dan pandangan. Ada bersetuju dan ada juga tidak bersetuju. Pastinya, taukey-taukey pusat tuisyen akan kecut perut dengan berita ini. Periuk nasi mereka bakal ditabur pasir. Begitu juga pembikin buku-buku kerja, soalan-soalan peperiksaan lepas dan penerbit buku rujukan. Pasti ada kedengaran Sasbadi atau Pelangi akan kerugian besar.

Itulah realiti di negara ini. Pendidikan menjadi sebuah perniagaan. Bak kata orang putih, "Education is wise business".

Ramai berhujah, tidak wajar dimansuhkan kerana bimbang nanti pelajar tiada arah tuju dalam mengharungi hari-hari di sekolah. Ye lah, dah tak ada exam, nak buat apa lagi ke sekolah? Sejujurnya, anak-anak kita tidak tahu kenapa harus ke sekolah. Tapi mereka hanya tahu, setiap peperiksaan yang ada mestilah dijawab dengan sebaik mungkin untuk mendapat markah yang tinggi. Begitulah juga yang belajar sampai peringkat ijazah sekalipun, hanya tahu mau lulus. Dengan harapan, masa depan mereka lebih terjamin.

Kita sebenarnya masih jahil kerana masih belum memahami hakikat pendidikan itu bukanlah semata-mata cemerlang dalam peperiksaan. Pendidikan itu adalah bertujuan untuk membentuk individu berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara. Ini termaktub dalam klausa Falsafah Pendidikan Negara.

Nah, sejauh manakah peperiksaan itu relevan dengan falsafah ini? Apakah dengan peperiksaan semata-mata kita dapat mencapai hasrat murni pendidikan negara kita ini?

Sudah terbukti yang sistem pendidikan kita hanya melahirkan anak-anak muda yang tinggi IQ nya tetapi rendah EQ nya. Hari ini, IQ tidak mampu memjamin kesejahteraan diri serta menyumbang kepada keharmonian negara. Lihatlah keruntuhan akhlak dan moral anak-anak muda kita. Tak kira di sekolah atau di peringkat pendidikan tinggi, keruntuhan akhlak dan moral masih membarah.

Pendapat saya, bukanlah sahaja UPSR atau PMR perlu dimansuhkan, tetapi seluruh sistem pendidikan kita perlu rombakan atau penilaian semula. Kita memerlukan suatu sistem pendidikan yang mampu melahirkan insan yang bukan sahaja tinggi intelektual, tetapi juga tinggi akhlak dan keperibadiannya. Bukannya pendidikan pembodohan. (Baca disini)

Supaya nanti, generasi ini akan lahir sebagai politikus yang jauh pandangannya dan tajam pemikirannya. Politikus seperti ini akan melantik pegawai kerajaan yang amanah dan tidak korup. Pegawai kerajaan yang seperti ini akan menyelia penjawat awam yang berjati diri dan tinggi akhlaknya. Dengan ini semua, kita akan dapat melahirkan sebuah masyarakat yang aman dan sejahtera.

Nampak tak betapa pentingnya institusi pendidikan ini?

Monday, July 5

Pelaburan paling menguntungkan!




Manusia dilahirkan ke dunia ini seumpama sehelai kain putih yang suci. Kain putih yang kosong. Bermakna, kita dilahirkan ke dunia penuh dengan potensi. Kita juga dilahirkan dalam keadaan yang sama. Kita menangis dengan tangisan yang sama. Tak kira siapa, apa bangsa mahupun keturunan. 


Tapi mengapa setelah kita menjadi dewasa, ada yang berjaya, ada juga yang tersungkur kalah? Ada yang bangkit melawan, dan ada yang terpuruk kesedihan? Banyak faktor yang harus diambil kira. Faktor persekitaran kita membesar, ibu bapa, pendidikan dan sebagainya. Namun, semua faktor tersebut adalah sejarah. Telah berlaku. Tiada apa yang boleh kita lakukan. 


Ada yang menyalahkan takdir. Nak buat macam mana. Dah takdir aku dilahirkan dalam keluarga miskin. Dah takdir aku dibesarkan dalam keluarga yang berpecah belah. Tahukah kamu kejayaan itu tidak mengenal siapa kamu. Bagaimana keluarga kamu. Setinggi mana pendidikan kamu. Tak percaya? Bacalah kisah-kisah orang-orang yang berjaya dalam hidup. Tidak semua lahir dalam keistimewaan dan bernasib baik. Itu adalah alasan orang-orang yang berputus asa dengan hidup. Berputus asa dengan rahmat dan hidayah Allah. 


Pokoknya sekarang sejauh mana kita mahu berubah. Sejauh mana kita mahu berkorban dan berusaha untuk mencapai sesuatu kejayaan dalam hidup. Tapi sebelum kamu mengimpikan sesuatu kejayaan, kamu harus mengerti apa itu "kejayaan". Kejayaan yang semacam mana yang kita mahukan. Kitalah yang akan meletakkan penanda aras kejayaan kita. Lain orang, lain lah standardnya. 


Kita selalu cakap tentang pelaburan. Sedarkah kita bahawa pelaburan yang paling penting adalah pelaburan terhadap diri sendiri. Itulah juga pelaburan yang paling menguntungkan! Pelaburan terhadap diri sendiri ialah pelaburan untuk pembangunan diri. Kita sibuk mengejar tangible asset, tapi kita lupa akan intangible asset. Contoh-contoh intangible asset ialah seperti self-confidence, communication skill, dan sebagainya. Senang cerita la, kita tak dilahirkan sebagai highly motivated person, kita tidak dilahirkan sebagai seorang yang optimistik, kita tidak dilahirkan dengan skill untuk bercakap dengan semua orang! Jangan lupa bahawa kita dilahirkan seumpama kain putih. 


Kemahiran-kemahiran tersebut kita tidak akan dapat dalam pembelajaran formal. Jadi macam mana nak dapatkan kemahiran dan ilmu ini? Tentulah kita kena berguru. Guru yang paling utama adalah mentor. Kalau kita ada mentor yang hebat dan berjaya, bersyukurlah. Guru yang kedua adalah buku. Buku ini seperti pengganti guru. Guru yang ketiga adalah seminar, bengkel atau ceramah tentang soft skill. Sekarang dah banyak. Cari sahaja di internet. Macam-macam seminar dianjurkan oleh pelbagai speker yang hebat-hebat. Dan guru yang terakhir ialah pengalaman. 


Kalau kita boleh berbelanja beribu-ribu sebulan untuk makan direstoran mahal, berhibur, atau hobi kegilaan kita, tak kan kita tidak boleh mengeluarkan sedikit wang untuk membeli buku-buku bermanfaat? Tak kan kita tak boleh luangkan sedikit masa untuk menghadiri seminar atau ceramah ilmiah? Kalau tak sanggup, malas, tak ada masa. Berhentilah bercakap tentang kejayaan.

Friday, July 2

Mana Jati Diri?



Jati diri. Apakah ia jati diri? Biasa sangat kita dengar. Selalu sangat kita jumpe dalam pelbagai penulisan. Jati diri menurut Kamus dewan ialah sifat atau ciri yg unik dan istimewa (dr segi adat, bahasa, budaya, agama dsb) yg menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang individu, sesuatu bangsa dsb, identiti: pembinaan negara Malaysia lebih berteraskan kekuatan ~ bangsa dan semangat patriotik yg utuh; pengisian program kebudayaan ini penting bagi membentuk sahsiah dan ~ belia masa ini.

Ada faham ke? Kalau ikut kamus aku sendiri, jati diri ialah suatu perilaku yang terhasil daripada semangat cinta atau sayang terhadap suatu entiti yang penting dalam hidup kita. Contohnya, cintakan negara. Dari dulu aku perhatikan masyarakat kita ini, termasuk empunya diri sangatlah rendah jati diri. Buktinya kita boleh tengok disekeliling kita.

Bahasa

Dari segi bahasa, rasanya lagi 50 tahun, rakyat Malaysia tidak lagi bertutur dalam bahasa Melayu. Kalau berdasarkan keadaan sekarang lah. Namun jika ada usaha-usaha untuk kembali memartabatkan Bahasa Melayu sebagai lingua franca, mungkin kita boleh macam Kesultanan Melayu Melaka. Semua yang datang berdagang ke Pelabuhan Melaka pada masa itu tidak dapat tidak kena cakap Bahasa Melayu. Mat Saleh ke, pak arab ke, macha india ke, apek china ke, semua cakap Bahasa Melayu. Hari ini sesetengah isitilah harian seperti tandas dan telefon bimbit tersangat janggal untuk digunapakai. Kita lebih selesa guna istilah toilet dan handphone.

Bukan tak elok guna bahasa Inggeris ni. Tapi janganlah sampai mendaulatkan bahasa penjajah hinggakan bahasa ibunda di anak tirikan. Cuba bayangkan jikalau tulisan Jawi tidak dihapuskan, hari ini kita pergi mana-mana, semua papan tanda dalam tulisan Jawi. Kan gah nama nya tu. Macam kalau pergi Thailand, semua tulisan Siam. Pergi Jerman, semua tulisan Jerman. Barulah ada identiti.

Cuba menjadi orang barat

Suka mengagungkan apa sahaja yang datang dari luar. Semuanya hebat di mata kita. Asalkan ia berasal luar dari Malaysia. Terutamanya dari barat. Suka sangat ikut orang barat. Cara hidup orang barat, cara makan orang barat. Terkadang terlupa, kita ini orang timur. Orang barat yang datang sini nak tengok budaya orang timur yang katanya kaya dengan adat dan pekerti mulia. Kecewa, yang kelihatan hanyalah orang-orang timur yang cuba menjadi orang barat.

Berpakaian cara barat. Barulah dikatakan moden. Barulah dikatakan up to date. Tapi kalau kita lihat Jepun dan Korea. Mereka tak hairan pun dengan apa-apa yang datang dari barat. Mereka mendaulatkan bahasa mereka, berpakaian cara mereka, makan cara mereka, dan lihatlah di mana mereka sekarang?

Tiada identiti

Mungkin kita harus mengakui bahawa bangsa Malaysia sudah hilang identiti. Setelah lebih 50 tahun merdeka, kita masih dijajah dari segi pemikiran. Kita masih mencari-cari formula untuk mencapai integrasi dan keharmonian kaum. Sedarlah, bukan negara kita sahaja yang berbilang kaum. Amerika pun berbilang kaum, Indonesia pun berbilang kaum. Yang ajaibnya, mereka berjaya menyatupadukan pelbagai kaum menjadi satu rupabangsa.

Selagi kita masih melakonkan teater politik perkauman, selagi kita belum berbicara dengan bahasa yang sama, selagi itulah kita tidak akan ada jati diri. Kita sebagai individu tidak banyak yang dapat dilakukan. Semua tergalas dipundak para pemerintah. Terpulang kepada mereka untuk mencorakkan rupabangsa kita yang masih tidak berwajah.

Bukalah minda. Keluar dari pemikiran sempit dan jakun. Cintailah ilmu. Semoga dengan ilmu kita dapat keluar daripada belenggu pemikiran dunia ketiga. Aminn..

Thursday, July 1

Perangai Pelik di Malaysia


Ini bukan kisah dongeng. Ini juga bukan gossip murahan selebriti mengaji tak habis. Ini adalah realiti yang berlaku seharian dalam masyarakat kita. Rasanya semua orang perasan kejadian-kejadian ini, namun agaknya remeh dimata kita. Yang remeh tak semestinya temeh. Mari lihat perangai dan kejadian pelik di Malaysia.


  • Troli shopping Mall. Perasan tak troli-troli disekitar shopping mall. Memang masyarakat kita jenis yang malas tahap ular sawa kekenyangan. Ambik pandai, tapi bila dah guna tak reti nak letak balik tempat asal.



  • Tandas awam. Kadang-kadang kita kompius bila kita masuk tandas awam kat Malaysia ni. Tandas awam dah macam kandang lembu. Bau toksah cakap la. Dengan iklan-iklan gay mencari pasangan, pelacur mencari pelanggan, dan juga lukisan ala-ala kelucahan menghiasi dinding tandas awam. Rasanya kandang lembu lagi lawa kot. Lagi satu orang Malaysia ni suka mencangkung atas tandas duduk. Agaknya kalau tak mencangkung tak keluar tinja diorang kot. Patut kene hapuskan tandas duduk ni. Buat tandas mencangkung je semua.



  • Lampu hazard. Asal hujan lebat je mesti pasang lampu hazard. Entah sekolah memandu mana ntah diorang ni belajar. Aku pun tak faham kenapa kene pasang lampu hazard bila hujan. Fatwa ulama mana ntah diorang ni pakai.



  • Suka tengok orang accident. Setiap kali berlaku kemalangan jalan raya, mesti ramai-ramai pakat perlahankan kenderaan. Yang lagi best sampai berhenti untuk menebeng atau mengambil gamar untuk diposkan ke dalam facebook atau twitter. Yang lagi kurang hajau, ambik nombor plat kereta untuk tikam nombor. Yang lagi sadis, rembat apa-apa barangan peribadi mangsa kemalangan yang bernilai hatta cermin mata hitam berjenama Rayban Uptown.



  • Gopoh dan tak reti beratur. Samada kat jalan raya mahupun naik kenderaan awam.Jalan dua lane boleh jadi lima lane. Lepas tu berebut-rebut naik tren. Pakai smart macam mat ofis tapi perangai mengalahkan budak tadika Kemas.



  • Buang sampah merata-rata. Malas nak cakap dah. Semua dah maklum sangat dah perangai ni.



  • Parking. Kalau pergi mana-mana, mesti nak parking sedekat yang boleh. Kalau boleh nak parking depan main entrance ataupun depan lift terus. Malas nak berjalan. Takut lutut jem akibat terlalu banyak berjalan.



  • Masjid dan surau. Merata-rata, besar gedabak, canggih manggih, berukir sana berukir sini. Azan boleh dengar satu Malaysia. Tapi saf-saf kosong. Ajaib sungguh.



  • Kereta convert. Waja convert jadi Evo. Myvi convert jadi Passo. Kancil convert jadi Mira. Nak beli tak mampu, cukai Kerajaan untuk kereta import mahal sangat. Kononnya nak tolong industri kereta tempatan. Maka beli lah kereta-kereta buatan Malaysia, convert ala-ala kereta import. Jadi la.


Banyak lagi kejadian dan perangai pelik rakyat Malaysia. Kita cuma perlu buka mata seluas-luasnya. Perhatikan disekeliling. Memang banyak sangat. Kesimpulannya mudah, kita masih mundur. Mundur dari segi pemikiran. Kalau kita runtuhkan KLCC, KLIA, dan Litar Sepang, maka kita akan sedar yang kita ini masih papa kedana. Tiada apa yang boleh dibanggakan.

Nak bangga dengan apa? Rakyat yang berbilang kaum? Negara lain tak ada yang berbilang kaum ker? Makanan yang unik dan pelbagai? Negara lain makanan tak unik dan pelbagai ker? Sudahlah. Berhentilah menjadi bodoh dan terus diperbodohkan. Cubalah nilai ditahap mana kita berada sekarang. Mana kegemilangan institusi pendidikan kita? Mana pergi harta dan kekayaan tanah air kita? Mana dia hasil pemikiran cerdik pandai kita yang diiktiraf di mata dunia?

Cukuplah. Ayuh kita bangkit. Mulakan perubahan dalam diri. Dampingi ilmu dan kurangkan berhibur. Nescaya kita boleh ulang kembali sejarah kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.

Monday, June 28

Hadapi Dengan Senyuman




Sejak akhir-akhir ini ramai sangat teman-teman yang berkongsi pelbagai cerita. Semuanya berkisar tentang masalah, dugaan, dan cabaran dalam hidup. Mudah kata, ujianlah. Ada yang kukuh berdiri, ada yang tersungkur layu, hanyut dalam ombak ujian. Saya pun sebagai insan biasa lebih-lebih lagi hamba kepada Sang Pencipta, tidak lekang dengan ujian.



Ujian itu perlu.
Rasulullah SAW bersabda:


   "Sungguh Allah akan menguji kamu dengan berbagai cubaan, sebagaimana kamu menguji (membakar) emas dengan api. Ada orang yang keluar (dari ujian tersebut) seperti emas murni, orang itulah yang dilindungi Allah dari kejelekan; ada juga orang yang keluar seperti emas yang tidak murni, orang itu masih dipenuhi keraguan; dan terakhir ada orang yang keluar seperti emas hitam, orang itulah yang terkena fitnah (siksa)."    (HR Al Hakim dalam al-Mustadrak dan dia menganggapnya shahih no 7878. Hadits ini diriwayatkan juga oleh ath-Thabrani dalam al-Mu'jam)

Kenapa ujian itu perlu? Kerana dengan ujianlah kita akan belajar sesuatu yang baru. Denga ujianlah kita dapat ukur kemampuan kita, tahap keimanan kita. Tanpa ujian, kita tidak akan menjadi dewasa dan matang. Kalau kita perhatikan ayah atau atuk kita, disebalik sehelai uban dirambut mereka, terselit pelbagai kepahitan dan kemanisan. Disebalik kedutan pada wajah mereka, tersembunyi seribu kesengsaraan dan kemenangan.

Namun, ujian ini perlu diurustadbir dengan cara yang betul. Supaya kita akan dapat menyelami hikmah atau sudut positif daripada setiap ujian. Supaya ujian mendekatkan kita dengan Nya, bukan menjauhkan kita daripada Nya.Macam mana nak mengurustadbir ujian?

  1. Jangan cepat melatah. Apa sahaja yang berlaku, jangan cepat melatah. Kalau kita tengah marah, redakan dulu kemarahan itu. Berdiam diri seketika. Ambik wudhuk ke. Yang penting kita mesti bertenang supaya tak terbit perlakuan yang tak sepatutnya.
  2. Optimistik. Berfikiran positif sangat perlu. Supaya syaitan tidak memasukkan jarum-jarumnya kedalam hati kita. Beringatlah bahawa setiap apa yang berlaku telah ditakdirkan. Dan setiap yang berlaku ada hikmahnya. Bersangka baiklah pada Nya.
  3. Senyum. Walau apa pun terjadi, mesti kena senyum. Senyum itu perlu walau pun pahit. Senyum itu melambangkan kekuatan mental. Memang susah untuk senyum dikala ditimpa ujian. Kenapa susah nak seyum? Kerana kita jarang senyum. Oleh itu mula pada hari ini, bangun tidur je terus senyum depan cermin setiap hari.
  4. Jangan terburu-buru untuk menyelesaikan sesuatu konflik atau masalah. Ambil masa untuk bertenang. Supaya keputusan yang dibuat nanti rasional dan tidak berbaur emosi.
  5. Minta nasihat. Berceritalah dengan teman rapat mahupun sesiapa sahaja yang sudi mendengar. Belum orang lain boleh tolong selesai masalah kita itu, namun dengan bercerita, kita dapat meringankan bebanan yang tertanggung dalam hati kita. Luahkanlah, jangan tahan-tahan.
  6. Menangislah kalau perlu. Tak salah untuk menangis. Banyakkan menangis daripada ketawa. Tapi jangan bersedih. Bersedih dan menangis adalah suatu perkara yang sangat berbeza.
  7. Berserah dan bertawakkallah. Andai itu yang terbaik untuk kita, terimalah dengan hati yang terbuka, dada yang lapang
Cakap memang senang kan? Tapi nak buat memang susah. Yang paling penting kat sini kita jangan terlalu "carried away" denga ujian ni. Kalau putus cinta tu, janganlah duk dengar lagu-lagu putus cinta jer! Kalau tengah "down" tu dengarlah lagu-lagu yang boleh menaikkan semangat kita balik. Bacalah kisah yang boleh memberi kita inspirasi untuk kembali berdiri kental!

Sesungguhnya kita harus bersyukur kerana diuji dengan kesulitan, kekecewaan, dan kesengsaraan. Biasanya ujian-ujian seperti ini akan mengingatkan kita untuk kembali kepada Nya. Saya takut benar andai suatu hari nanti saya diuji dengan kesenangan, kebahagian dan kekayaan. Ramai yang hanyut terus, tak jumpa jalan pulang. Semoga Allah kuatkan hati-hati kita. Semoga segala ujian daripada Nya tidak melemahkan kita, sebaliknya akan menguatkan kita.

Macam mana kamu katakan kamu beriman sedangkan kamu belum diuji? Sekadar berkongsi.




 

 

Friday, June 18

Injustice

I am absolutely agree with a fact or a theory if its more appropriate, injustice that bind us together. Injustice makes us a society. No matter what is your political view or your education level is. When injustice take place in our society, such as Aminulrasyid case and Teoh Beng Hock case, we are 'force' not to agree with it and eventually drive us to answer the call for unity.

As a members of the society a.k.a the public, we have to agree that we are in lowest of the hierarchy. And often, the decisions and policies made by the authorities neglected the public interest and welfare. And yes, we feel offended by that.

In fact, The 1998 Reformation was initiated by injustice. No one can ever imagine that the tear gas, the chemical water canon, and the FRU inhumanity would unite Malaysian on the street. Well, Anwar Ibrahim is just a figure which represent the voice of the people who lost their faith in Mahathir leadership.

Justice is for everyone. And there are people who will stand up for justice no matter what is the consequences. Ok, enough said already. Take a look at this. You'll understand my words better.


Feels like crying? Yeah. I do understand. :)

Wednesday, June 9

Mesin Masa

Andai aku bisa mencipta mesin masa macam wayang Back to the Future, aku hanya ada satu hasrat.Aku tidak mahu pergi ke masa hadapan. Biarlah ia terus menjadi teka-teki supaya aku akan terus menerus berusaha mencorakkannya.  Aku mahu kembali ke waktu kanak-kanak ku.

Pasti. Segala yang berlaku dikala aku masih anak-anak, kawan-kawan yang aku temui, tempat yang aku kunjungi, dan pengalaman yang aku alami, telah membentuk keperibadian aku pada hari ini. Tanpa semalam, hari ini tidak akan wujud. Tanpa hari ini, sudah tentu tiada hari esok.

Dalam kesamaran aku masih upaya untuk mengimbas kembali kenangan-kenangan di zaman anak-anak kecil. Waktu itu aku rasakan hidup ini sangat indah. Hari-hariku penuh dengan gelak tawa dan angan-angan. Ya, aku sangat suka berangan. Aku suka bermain dengan imiginasiku sendirian.

Aku yakin semua orang pernah menjadi seorang kanak-kanak yang periang. Yang hidupnya hanyalah untuk bermain, bermain, dan bermain. Tidak pernah diendahkan permasalahan dunia mahupun politik domestik. Tidak pernah terfikir pun apa kemungkinan yang akan berlaku pada masa hadapan. Kanak-kanak adalah jiwa yang suci. Jiwa yang belum tercemar dengan dosa.

Masa kecil, kita ingat kita boleh jadi apa sahaja yang kita nak. Cikgu cakap apa saja, mesti kita ikut dan percaya bulat-bulat. Berkawan dengan rakan sebaya tanpa sebarang syarat dan kepentingan. Tak pernah terfikir untuk memburuk-burukkan orang lain, tikam belakang, mahupun jatuh menjatuhkan. Kalau bergaduh sakan pun, bila nak bermain bersama, masih boleh bergelak ketawa semula. Dari kaca mata mereka, semua nya sangat ‘simple’ dan positif.

Namun sedihnya, apabila kita semakin jauh meniti usia, kita berubah. Kita lupa bagaimana rasanya menjadi kanak-kanak. Kita menjadi semakin bosan dan serius. Kita mulai memandang hidup ini secara ‘sophisticated’. Segalanya membebankan. Segalanya memeningkan kepala. Kita dikelilingi hasad dengki, iri hati, hipokrasi dan mementingkan diri sendiri.

Kenapa agaknya ya? Entahlah. Seorang teman berkata, tanggungjawab yang mengubah kita menjadi sepertimana kita hari ini. Mungkin ada benar kata-kata beliau. Atau kita memang diciptakan Allah untuk menjadi pelupa. Sehingga kita lupa kita bagaimana rasanya menjadi kanak-kanak. Tetapi tidak bagi aku, aku tidak pernah lupa. Dan aku akan sentiasa menjadi anak-anak! ;)

Armada Kapal Kecil Keamanan

Pasti ramai yang tahu misi kemanusiaan Lifeline 4 Gaza. Dan aku pasti ada juga yang masih tak tahu menahu tentang misi kemanusiaan ini. Terpulanglah kalau tak mahu ambil tahu. Itu hak masing-masing. Sekadar mahu berkongsi pengalaman empunya diri menyambut ketibaan aktivis-aktivis kemanusiaan yang bertarung nyawa diatas MV Mavi Marmara

Shahdu dan sayu sekali suasana pagi itu. Bertolak dari Bandar Baru Bangi seawal jam 4 pagi, aku meredah embun halus dengan semangat yang berkobar-kobar. Sesampai di KLIA, aku agak hairan melihat keheningan dan kesunyian KLIA. "Aih, tak kan tak ade orang kot". Getus sang hati.

Rupanya-rupanya para aktivis mendarat di Kompleks Bunga Raya. Begitu istimewa sekali layanan yang kerajaan berikan terhadap "hero-hero" kita ini. Sedarkah kalian? Mereka berangkat tidak dilambai tetapi pulang dijulang sebagai wira. Hentikanlah berhipokrasi wahai pemerintah.


Kepulangan aktivis disambut dengan gema "ALLAH HU AKHBAR!". Serta alunan "THOLA'AL BADRU A'ALAINA". Mungkin sebab itulah media kerajaan tidak menyiarkan rakaman visual detik para aktivis menjejakkan kaki ke dalam lobi Kompleks Bunga Raya.



Lihat sepanduk dan bena yang mencacak dibelakang Muhyiddin Yassin. Cameraman terpaksa menfokuskan lensa kamera nya tepat pada muka Muhyiddin kerana tidak mahu sepanduk dan bena itu "dibaca" oleh rakyat jelata. Hahahahahaha...

Yang lagi kelakar, kebanyakkan daripada kita tidak tahu pun siapa sebenarnya aktivis-aktivis NGO ini. Tidak diceritakan sama sekali oleh mana-mana media siapa sebenarnya MAPIM, Haluan, mahupun Aqsasyarif. Kenapa? Kerana NGO-NGO ini kebanyakkannya adalah tidak "sehaluan" dengan perjuangan kerajaan BN. 

Yang pastinya, aktivis yang menyertai misi ini bukanlah sembarangan orang. Mereka terdiri daripada profesionalis dan intelektualis yang mempunyai kepakaran dalam bidang tertentu. Mereka pergi untuk berjuang. Mereka pergi dengan persiapan seolah-olah tidak akan kembali. Mereka pergi untuk syahid dijalan Allah. Sungguh mulia perjuangan mereka. Sungguh suci niat mereka.


Suatu hari nanti, aku akan jadi salah seorang yang mengepalai misi kemanusian ke GHAZA. InsyaAllah. Oh ya, armada kapal kecil keamanan adalah Freedom Flotilla. Kali ini Zionist bolah merompak dan memperkosa Freedom Flotilla, nantilah kemunculan* Freedom Gran Flota!

* Armada Kapal Besar Keamanan

Sunday, May 30

Kedai Gambar Adobe


Kedai gambar Adobe? Adobe Photoshop la. Rasanya semua tahu software keluaran Adobe ni. Paling tidak pun mesti pernah dengar. Tak pernah dengar? Sila tanya lebai Google. Photshop telah mencetus suatu fenomena dalam dunia permodelan dan pengiklanan.

Sejak Thomas Knoll mencipta Photoshop ini pada tahun 1987, kita tidak pernah berhenti ditipu oleh para pereka grafik dan syarikat pengiklanan. Kenapa saya kata kita ditipu? Kerana imej-imej yang kita selalu lihat di media massa atau media cetak adalah imej-imej yang telah di "edit" oleh pakar pereka grafik untuk menambahkan lagi "ummpp" pada imej-imej tersebut.

Penipuan imej ini menjadi perkara biasa dalam dunia pengiklanan. Pendek kata, semua kecacatan dan ketidaksempurnaan model atau gambar latar, boleh diatasi dengan hanya beberpa klik sahaja. Contohnya adalah seperti di bawah:
SEBELUM


SELEPAS
SEBELUM


SELEPAS

SEBELUM


SELEPAS
 
SEBELUM

SELEPAS


Jadi faham tak apa yang saya cuba katakan? Sebenarnya, tiada seorang pun model-model di dunia ini mempunyai bentuk badan, kulit atau muka yang sempurna! Semua itu hanyalah kerja-kerja pereka grafik yang menambaikkan imej-imej yang asal.

Kepada lelaki-lelaki diluar sana, berhentilah berimiginasi untuk memiliki perempuan seumpama model dalam iklan-iklan para kapitalis. Itu semua hanyalah penipuan Photoshop! Kepada wanita-wanita diluar sana berhentilah berangan untuk menjadi seperti mereka. Jadilah diri sendiri. Hargailah ciptaan Nya dengan menghargai segala kekurangan dan kelebihan diri.

Tak perlu nak ubah ciptaan Allah. Tak perlu nak tambah plastik untuk membesarkan mana yang kecil atau mengecilkan masa yang besar. Dan jangan juga terpengaruh dengan produk kecantikan untuk mencantikkan payudara dan sebagainya. Tak perlu. Tiada standard atau suatu patent spesifik yang mengatakan bentuk badan begitu adalah cantik, kulit sebegitu adalah cantik, dan payudara seperti itu adalah cantik.

Semua itu adalah mainan pemasaran kapitalis-kapitalis barat supaya anda rasa diri anda tidak sempurna dan akhirnya "terbeli" produk-produk mereka.

Nak cantik? Beauty is in the eyes of the beholder. Kalau faham, fahamlah. Kalau tak faham, sudah.


 



 



 

Friday, May 28

Bosan??


Banyak kali, bukan, selalu aku terserempak dengan status di FB yang melahirkan kebosanan a.k.a tak tahu nak buat ape. Contohnya, "Bosannye...tak tahu nak buat ape weekend ni." Lagi, "Damn boring!." Lebih kurang macam itulah bunyinya. Aku terkedu, sedih, dan kecewa pun ada. 

Lantas terfikir, diorang ni saja-saja buat bosan ke memang tak tahu nak buat apa pada masa terluang? Kalau betullah memang tak tahu nak buat apa, melangut depan tv berjam-jam, main game kat FB sampai pagi, sungguh mengecewakan dan sangat merugikan.

Allah mengurniakan kita hanya 24jam sehari. Tak kiralah samaada kau anak raja, anak pegawai daerah mahupun anak ketua pemuda PAS, semuanya hanya ada 24jam sahaja sehari. Itu belum tolak masa tidur, nyahtinja, makan, dan masa dalam perjalanan. Masa berkualiti yang kita ada untuk melakukan sesuatu perkara berfaedah hanyalah lebih kurang 12 jam sehari! Ya, hanya 12 jam sehari.

Kalau ada yang bertanya, nak buat apa ya masa-masa terluang ni? Aku akan jawab, "There's a whole world waited to be explore, there's ocean of books to be read, there's thousand of new discovery to be made, and there is million of unsolved mysteries and puzzles." Tak faham lagi? Kalau tak tahu nak buat apa sangat tu, carilah hobi. Tak kesahlah apa jua jenis hobi. Asalkan memberi manfaat kepada kita.

Seorang teman pernah memarahi aku suatu ketika dulu. Aku mengeluh dihadapan beliau, "Aku tak tahu nak buat apa lah hari. Bosan tahap lipan." Dengan nada yang sinis beliau menjawab, "Kau dah hafal 30 juzuk Al-Quran? Dah baca kitab-kitab tulisan Imam-Iman utama? Dah kaji setiap ayat dan perkataan dalam setiap surah?" Aku terdiam sambil tersenyum pahit. Lantas menjawab dalam nada serak-serak itik, "Belum..."

Sedarlah teman-teman, kita hanya 24jam sehari, pastikan kita guna sepenuhnya masa tersebut! Dan gunakanlah dengan bijaksana dan berhemah.

Tuesday, May 25

Generasi Hamba Hutang

Mari Lihat Piramid Kuasa Dunia

Kadang-kadang simpati bila memikirkan nasib anak-anak muda zaman sekarang (termasuklah diri aku sendiri). Dengan keadaan ekonomi yang tak tentu arah, keadaan politik yang macam sampah, anak-anak muda dilihat hilang arah dalam mengikut arus kehidupan sekarang.

Media dan kerajaan mencanangkan ekonomi kita semakin pulih, namun aku yang buta ekonomi ini pun boleh merasakan bahawa ekonomi kita masih tidak kemana-mana. Peluang-peluang kerja masih sukar untuk direbut, taraf hidup semakin tinggi dengan peningkatan harga barang-barang keperluan asas.

Kadar inflasi sebanyak 1.50% dan kadar pengangguran 3.50% masih menyesakkan rakyat marhein.  Indeks jenayah masih tinggi seakan-akan memerli PDRM khususnya IGP dan Ketua-Ketua Polis Negerinya. Indeks Persepsi Rasuah merosot dengan skor hanya 4.5 berbanding Singapura 9.2, memberi isyarat bahawa kewujudan SPRM tidak dapat membantu membersihkan negara dari barah rasuah.

Anak-anak muda ditipu hidup-hidup. Mereka dipancing dengan pinjaman pembelajaran untuk menyambung pelajaran sehingga ke peringkat ijazah. Maka berduyun-duyunlah anak-anak muda melangkah ke menara gading dengan harapan dapat mengubah kehidupan mereka. Seraya memasang angan-angan yang tinggi untuk bekerja sebagai eksekutif atau pegawai sejurus selepas graduasi.

Realitinya pahit, selepas graduasi dan melangkah ke alam pekerjaan, barulah mereka sedar betapa sempitnya ruang pekerjaan untuk graduan-graduan berijazah tidak berpengalaman seperti mereka. Yang mudah mengalah, balik kampung tanam anggur. Yang tabah, memilih untuk terus bekerja walaupun jawatan dan gaji tidak setimpal dengan lulusan. Yang cerdik, mulakan perniagaan sendiri walaupun kecil-kecilan. Yang hilang arah tujuan, sambung belajar lagi ke peringkat Sarjana.

Kenapa aku katakan anak-anak muda ditipu? Kerana belum kerja lagi, mereka telah bergelar penghutang! Ya, penghutang kepada Ah Long yang paling licik, PTPTN. Maka hari ini lahirlah generasi hamba hutang. Bekerja siang malam hanyalah untuk membayar hutang.

Tak cukup dengan itu, baru kerja setahun dah nak berkereta. Berhutang lagi. Gali lubang. Tutup lubang. Kemudian nafsu mengawan dah tak boleh tahan, nak beristeri. Berhutang lagi nak buat majlis kenduri dan hantaran.

Entahlah. Apa agaknya nasib generasi hamba hutang ini. Sama-samalah kita perhatikan hasilnya dalam 10 tahun akan datang. 

Jadi macam ni agaknya...


Monday, May 24

Media yang Membodohkan

Jimat amendenye?

Pernahkan terfikir kenapa agaknya media massa dari dulu hingga kini, kerja mereka asyik melaporkan perkara-perkara yang negatif sahaja. Perasan tak, bila kita dengar atau tengok berita dalam media massa, kita hanyalah mendengar laporan semata-mata. Faham tak maksud saya? Kita hanya dibenarkan menerima dan menghadam segala cerita dan laporan yang disediakan oleh media.

Kita semacam sebiji tong sampah yang terbuka luas. Kita terima apa jua laporan yang disumbat oleh media. Contohnya, apabila berlaku kenaikan harga minyak di Malaysia. Media akan melaporkan bahawa harga minyak telah naik sebanyak sekian sekian sen. Kemudian, siarkan pendapat orang awam yang biasanya berbunyi, “Mak cik setuju la kerajaan naikkan harga minyak ni, sebab dah lama dah tak naik harga kan? Jadi memang tepat apa yang kerajaan buat ni”.

Tak ilmiah langsung. Macam kita dipaksa untuk terima kenyataan bahawa harga minyak dah naik. Kan bagus kalau dibuat sedikit diskusi ilmiah, seperti berikut. “Tindakan Kerajaan menaikkan harga minyak menimbulkan pelbagai reaksi rakyat. Adakah patut kerajaan menaikkan harga minyak? Kita tinjau pendapat orang ramai.” Barulah ada kelas media macam ni. Lepas tu buat undian awam siapa setuju dan siapa tak setuju. Ini tidak, jadi barua pemerintah je koje mereka.

Lagi satu suka sangat melapor kejadian kejadian negatif. Rompak, rogol, bunuh, ragut, pelacuran haram, judi haram..Setiap hari cerita yang sama tapi watak dan tempat sahaja yang berbeza. Eh, masyarakat kita ni memang suka ke dengan cerita-cerita macam ni? Atau media yang paksa kita dengar dan hadam cerita-cerita macam ni. Kenapa tidak dilaporkan cerita-cerita yang positif dan menggembirakan semua orang.

Kenapa asyik ceritakan pada semua orang yang kita ni tinggal dalam dunia yang penuh dengan kejadian jenayah dan keganasan! Padahal banyak lagi cerita-cerita lain yang menarik boleh diutarakan kepada rakyat. Saya suka Yahoo News. Cerita-cerita yang mereka laporkan sangat menarik, kadang-kadang memberi inspirasi dan berinformatif. Tak percaya? Sila buka yahoo.com setiap hari dan baca yahoo news.

Anda akan rasa dunia sebenarnya sangat menarik untuk diterokai!

Sunday, May 23

Two Choices

Choose your path


Dear guys, here's a very moving and motivating story which I want to share with you all. Hope we can get something useful out of it!


Jerry is a restaurant manager. He is always in a good mood no matter what happened to him. When someone would ask him how he was doing, he would always reply, "If I were any better, I would have a twins!". Many of the waiters at the restaurant quit their job when he changed job so they can follow him around from restaurant to restaurant.


Why? Because Jerry was a natural motivator. If an employee was having a bad day, Jerry was always there telling the employee how to look at the bright side of the situation. Seeing this style was made me curious, so one day I went up to Jerry and ask him: "I don't get it! No one can be a positive person all of the time. How do you do it?". Jerry replied: " Each morning I wake up and say to myself, I have two choices today. I can choose to be in good mood or I can choose to be in bad mood. I always choose to be in good mood".


Each time something bad happened, I can choose to be a victim or I can choose to learn from it. I always choose to learn from it. Every time someone comes to me complaining, I can choose to accept their complaining or I can point out the positive side of live. 


I always choose the positive side of live.


"But its not always that easy". I protested. "Yes it is". Jerry said. You can choose how to react to situation. you choose how people will effect your mood. You choose to be in good mood or bad mood. 


Several years later,


I heard that Jerry accidentally did something you never suppose to do in restaurant business. He left the back door of his restaurant open. And then, in the morning. He was robbed by three armed men. What they want? !%$*$$#@@@#%%%!!


While Jerry was trying to open the safe box, his hand shaking from nervousness, slipped of the combination. The robbers panicked and shot him. Luckily, Jerry was found quickly and rushed to the hospital. After 18 hours of surgery and weeks of intensive care, Jerry was released from the hospital with fragments of the bullets still in his body...


I saw Jerry after six month of the accident. When I asked him how he was. He replied: "If I were any better, I'd be twins. Want to see my scars?". I declined to see his wound, but did asked him what had gone through his mind when as the robbery took place.


"The first thing that went through my mind that I should have look the back door," Jerry replied. "Then after they shot me, as I lay on the floor, I remembered that I have two choices: I could choose to live or I could choose to die. I choose to live." Jerry continued, "The paramedics were great. They were keep telling I was going be fine. But when they wheeled me to emergency room, and I saw the expression on the faces of the doctors and nurses, I got really scared. I know i need to take action. 


"What did you do?" I asked. "Well, there was a big nurse shouting question at me," Said Jerry. "She asked if I was allergic to anything."


"Yes" I replied. The doctors and nurses stop working as they waited for my answer. I took a deep breath and yelled, "Bullets!"


Over their laughter I told them, "I am choosing to live. Please operate on me as if I am alive, not dead." Jerry lived thanks to skill of his doctors, but also because of his amazing attitude. I learnt from him that everyday to have the choice to either enjoy your life or to hate it. The only thing that is truly your - that no one can take control or take from you is your attitude, so if you can take care of that, everything else in life becomes much easier. 


Now you have to choices to make. Either you want to be in good mood or bad mood. I choose to be in good mood!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails