Monday, June 28

Hadapi Dengan Senyuman




Sejak akhir-akhir ini ramai sangat teman-teman yang berkongsi pelbagai cerita. Semuanya berkisar tentang masalah, dugaan, dan cabaran dalam hidup. Mudah kata, ujianlah. Ada yang kukuh berdiri, ada yang tersungkur layu, hanyut dalam ombak ujian. Saya pun sebagai insan biasa lebih-lebih lagi hamba kepada Sang Pencipta, tidak lekang dengan ujian.



Ujian itu perlu.
Rasulullah SAW bersabda:


   "Sungguh Allah akan menguji kamu dengan berbagai cubaan, sebagaimana kamu menguji (membakar) emas dengan api. Ada orang yang keluar (dari ujian tersebut) seperti emas murni, orang itulah yang dilindungi Allah dari kejelekan; ada juga orang yang keluar seperti emas yang tidak murni, orang itu masih dipenuhi keraguan; dan terakhir ada orang yang keluar seperti emas hitam, orang itulah yang terkena fitnah (siksa)."    (HR Al Hakim dalam al-Mustadrak dan dia menganggapnya shahih no 7878. Hadits ini diriwayatkan juga oleh ath-Thabrani dalam al-Mu'jam)

Kenapa ujian itu perlu? Kerana dengan ujianlah kita akan belajar sesuatu yang baru. Denga ujianlah kita dapat ukur kemampuan kita, tahap keimanan kita. Tanpa ujian, kita tidak akan menjadi dewasa dan matang. Kalau kita perhatikan ayah atau atuk kita, disebalik sehelai uban dirambut mereka, terselit pelbagai kepahitan dan kemanisan. Disebalik kedutan pada wajah mereka, tersembunyi seribu kesengsaraan dan kemenangan.

Namun, ujian ini perlu diurustadbir dengan cara yang betul. Supaya kita akan dapat menyelami hikmah atau sudut positif daripada setiap ujian. Supaya ujian mendekatkan kita dengan Nya, bukan menjauhkan kita daripada Nya.Macam mana nak mengurustadbir ujian?

  1. Jangan cepat melatah. Apa sahaja yang berlaku, jangan cepat melatah. Kalau kita tengah marah, redakan dulu kemarahan itu. Berdiam diri seketika. Ambik wudhuk ke. Yang penting kita mesti bertenang supaya tak terbit perlakuan yang tak sepatutnya.
  2. Optimistik. Berfikiran positif sangat perlu. Supaya syaitan tidak memasukkan jarum-jarumnya kedalam hati kita. Beringatlah bahawa setiap apa yang berlaku telah ditakdirkan. Dan setiap yang berlaku ada hikmahnya. Bersangka baiklah pada Nya.
  3. Senyum. Walau apa pun terjadi, mesti kena senyum. Senyum itu perlu walau pun pahit. Senyum itu melambangkan kekuatan mental. Memang susah untuk senyum dikala ditimpa ujian. Kenapa susah nak seyum? Kerana kita jarang senyum. Oleh itu mula pada hari ini, bangun tidur je terus senyum depan cermin setiap hari.
  4. Jangan terburu-buru untuk menyelesaikan sesuatu konflik atau masalah. Ambil masa untuk bertenang. Supaya keputusan yang dibuat nanti rasional dan tidak berbaur emosi.
  5. Minta nasihat. Berceritalah dengan teman rapat mahupun sesiapa sahaja yang sudi mendengar. Belum orang lain boleh tolong selesai masalah kita itu, namun dengan bercerita, kita dapat meringankan bebanan yang tertanggung dalam hati kita. Luahkanlah, jangan tahan-tahan.
  6. Menangislah kalau perlu. Tak salah untuk menangis. Banyakkan menangis daripada ketawa. Tapi jangan bersedih. Bersedih dan menangis adalah suatu perkara yang sangat berbeza.
  7. Berserah dan bertawakkallah. Andai itu yang terbaik untuk kita, terimalah dengan hati yang terbuka, dada yang lapang
Cakap memang senang kan? Tapi nak buat memang susah. Yang paling penting kat sini kita jangan terlalu "carried away" denga ujian ni. Kalau putus cinta tu, janganlah duk dengar lagu-lagu putus cinta jer! Kalau tengah "down" tu dengarlah lagu-lagu yang boleh menaikkan semangat kita balik. Bacalah kisah yang boleh memberi kita inspirasi untuk kembali berdiri kental!

Sesungguhnya kita harus bersyukur kerana diuji dengan kesulitan, kekecewaan, dan kesengsaraan. Biasanya ujian-ujian seperti ini akan mengingatkan kita untuk kembali kepada Nya. Saya takut benar andai suatu hari nanti saya diuji dengan kesenangan, kebahagian dan kekayaan. Ramai yang hanyut terus, tak jumpa jalan pulang. Semoga Allah kuatkan hati-hati kita. Semoga segala ujian daripada Nya tidak melemahkan kita, sebaliknya akan menguatkan kita.

Macam mana kamu katakan kamu beriman sedangkan kamu belum diuji? Sekadar berkongsi.




 

 

5 comments:

miezi said...

sye suke topik "senyumla"

sye copy blh?

Takeey @ Adin said...

Silakan jika ia memberi manfaat. :)

tasha aisha said...

thx aden =) meaningful!

ruby chai said...

snyum s'indah suria...

asri said...

TERIMA KASIH...MENYEBARKAN MAKLUMAT INI...!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails