Monday, May 24

Media yang Membodohkan

Jimat amendenye?

Pernahkan terfikir kenapa agaknya media massa dari dulu hingga kini, kerja mereka asyik melaporkan perkara-perkara yang negatif sahaja. Perasan tak, bila kita dengar atau tengok berita dalam media massa, kita hanyalah mendengar laporan semata-mata. Faham tak maksud saya? Kita hanya dibenarkan menerima dan menghadam segala cerita dan laporan yang disediakan oleh media.

Kita semacam sebiji tong sampah yang terbuka luas. Kita terima apa jua laporan yang disumbat oleh media. Contohnya, apabila berlaku kenaikan harga minyak di Malaysia. Media akan melaporkan bahawa harga minyak telah naik sebanyak sekian sekian sen. Kemudian, siarkan pendapat orang awam yang biasanya berbunyi, “Mak cik setuju la kerajaan naikkan harga minyak ni, sebab dah lama dah tak naik harga kan? Jadi memang tepat apa yang kerajaan buat ni”.

Tak ilmiah langsung. Macam kita dipaksa untuk terima kenyataan bahawa harga minyak dah naik. Kan bagus kalau dibuat sedikit diskusi ilmiah, seperti berikut. “Tindakan Kerajaan menaikkan harga minyak menimbulkan pelbagai reaksi rakyat. Adakah patut kerajaan menaikkan harga minyak? Kita tinjau pendapat orang ramai.” Barulah ada kelas media macam ni. Lepas tu buat undian awam siapa setuju dan siapa tak setuju. Ini tidak, jadi barua pemerintah je koje mereka.

Lagi satu suka sangat melapor kejadian kejadian negatif. Rompak, rogol, bunuh, ragut, pelacuran haram, judi haram..Setiap hari cerita yang sama tapi watak dan tempat sahaja yang berbeza. Eh, masyarakat kita ni memang suka ke dengan cerita-cerita macam ni? Atau media yang paksa kita dengar dan hadam cerita-cerita macam ni. Kenapa tidak dilaporkan cerita-cerita yang positif dan menggembirakan semua orang.

Kenapa asyik ceritakan pada semua orang yang kita ni tinggal dalam dunia yang penuh dengan kejadian jenayah dan keganasan! Padahal banyak lagi cerita-cerita lain yang menarik boleh diutarakan kepada rakyat. Saya suka Yahoo News. Cerita-cerita yang mereka laporkan sangat menarik, kadang-kadang memberi inspirasi dan berinformatif. Tak percaya? Sila buka yahoo.com setiap hari dan baca yahoo news.

Anda akan rasa dunia sebenarnya sangat menarik untuk diterokai!

1 comment:

E said...

tu typicalnya media massa sekarang ni..

emm, lagi 1.. sbb media selalu melaporkan benda2 nagatif macamni, jadi macam lagi byk pulak benda yg serupa camtu terjadik. lapor pasal rogol je stp hari, org pon sampai nak mencuba agaknya..

surat khabar ke, berita TV ke, sama je..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails