Friday, May 14

Piala Thomas


Sekarang ini musim piala Thomas. Di sana sini semua bercakap tentang piala Thomas. Tak kiralah yang mengutuk, mengkritik, menggossip, mahupun meramal sejauh mana skuad Malaysia mampu pergi dalam kejohanan paling berprestij dalam arena badminton ini.

Secara peribadi, saya tidaklah menaruh harapan yang tinggi buat skuad Malaysia untuk menjulang kembali piala Thomas. Bukan memandang rendah, tetapi hakikat kita masih tiada suatu skuad yang mantap daan seimbang. Hanya berharap pada Lee Chong Wei dan beregu Koo Kien Kiat dan Tan Boon Heong. Sudah, saya bukan hendak mengulas tentang piala Thomas ini.

Cuma ingin mengimbas kembali sewaktu masih anak-anak kecil. Kemanisan menjulang piala Thomas 1992 oleh skuad Malaysia dirasai oleh semua rakyat marhein. Pada masa itu, semua rakan-rakan sebaya ingin menjadi sehebat Rashid, Razif, dan Jailani. Maka demam badminton melarat lah ke seluruh pelusuk negara.

Di kampung saya, kalau siapa yang ajak main bola pada masa ini pasti tidak dilayan! Semua sibuk mengusung reket. Masa itu reket boleh dibeli kat kedai runcit. Harga pun dalam RM1.50 je. Reket kayu. Canggih sikit reket besi. Berat. Nak tercabut tangan bila nak smash macam Rashid Sidek. Bulu tangkis boleh beli satu-satu.Pukul sampai lebam. Bila bulu tangkis tu dah togel, baru beli baru. Murah je. 50 sen jer satu. Jenama cap ayam jantan.

Pantang ada kawasan lapang, kompem akan jadi gelanggang badminton. Line buat dengan tali rafia jer. Net? Jala atau pukat buruk. Janji ada.Siap ada liga lagi tu. Memang meriah. Tak kira lelaki ke perempuan ke, tua ke muda ke, semua akan berjangkit demam piala Thomas ni. Sangat seronok masa tu.

Tapi sejak zaman kejatuhan Malaysia dalam arena badminton ni, demam piala Thomas dah lama kebah. Mungkin budak-budak sekarang main badminton guna PS2 atau X-Box je kot. Zaman berubah. Dan manusia pun ikut sama berubah. Ikut arus perubahan la kononnya. Ikut kemodenan la kononnya.

Habis demam piala Thomas, demam World Cup plak. Haa...ni cite lain. Kita story bile World Cup dah mula nanti. Adios Amiga...!!

Untuk korang yang lupa atau belum lahir lagi. Ni tengok final Malaysia vs Indonesia.

1 comment:

ainShahajar said...

coach MU penah cakap

nak buang semua PS2 budak2 kat UK tu

lambat lg kot nak dpt bali thomas.. semua tua2 dah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails