Monday, July 5

Pelaburan paling menguntungkan!




Manusia dilahirkan ke dunia ini seumpama sehelai kain putih yang suci. Kain putih yang kosong. Bermakna, kita dilahirkan ke dunia penuh dengan potensi. Kita juga dilahirkan dalam keadaan yang sama. Kita menangis dengan tangisan yang sama. Tak kira siapa, apa bangsa mahupun keturunan. 


Tapi mengapa setelah kita menjadi dewasa, ada yang berjaya, ada juga yang tersungkur kalah? Ada yang bangkit melawan, dan ada yang terpuruk kesedihan? Banyak faktor yang harus diambil kira. Faktor persekitaran kita membesar, ibu bapa, pendidikan dan sebagainya. Namun, semua faktor tersebut adalah sejarah. Telah berlaku. Tiada apa yang boleh kita lakukan. 


Ada yang menyalahkan takdir. Nak buat macam mana. Dah takdir aku dilahirkan dalam keluarga miskin. Dah takdir aku dibesarkan dalam keluarga yang berpecah belah. Tahukah kamu kejayaan itu tidak mengenal siapa kamu. Bagaimana keluarga kamu. Setinggi mana pendidikan kamu. Tak percaya? Bacalah kisah-kisah orang-orang yang berjaya dalam hidup. Tidak semua lahir dalam keistimewaan dan bernasib baik. Itu adalah alasan orang-orang yang berputus asa dengan hidup. Berputus asa dengan rahmat dan hidayah Allah. 


Pokoknya sekarang sejauh mana kita mahu berubah. Sejauh mana kita mahu berkorban dan berusaha untuk mencapai sesuatu kejayaan dalam hidup. Tapi sebelum kamu mengimpikan sesuatu kejayaan, kamu harus mengerti apa itu "kejayaan". Kejayaan yang semacam mana yang kita mahukan. Kitalah yang akan meletakkan penanda aras kejayaan kita. Lain orang, lain lah standardnya. 


Kita selalu cakap tentang pelaburan. Sedarkah kita bahawa pelaburan yang paling penting adalah pelaburan terhadap diri sendiri. Itulah juga pelaburan yang paling menguntungkan! Pelaburan terhadap diri sendiri ialah pelaburan untuk pembangunan diri. Kita sibuk mengejar tangible asset, tapi kita lupa akan intangible asset. Contoh-contoh intangible asset ialah seperti self-confidence, communication skill, dan sebagainya. Senang cerita la, kita tak dilahirkan sebagai highly motivated person, kita tidak dilahirkan sebagai seorang yang optimistik, kita tidak dilahirkan dengan skill untuk bercakap dengan semua orang! Jangan lupa bahawa kita dilahirkan seumpama kain putih. 


Kemahiran-kemahiran tersebut kita tidak akan dapat dalam pembelajaran formal. Jadi macam mana nak dapatkan kemahiran dan ilmu ini? Tentulah kita kena berguru. Guru yang paling utama adalah mentor. Kalau kita ada mentor yang hebat dan berjaya, bersyukurlah. Guru yang kedua adalah buku. Buku ini seperti pengganti guru. Guru yang ketiga adalah seminar, bengkel atau ceramah tentang soft skill. Sekarang dah banyak. Cari sahaja di internet. Macam-macam seminar dianjurkan oleh pelbagai speker yang hebat-hebat. Dan guru yang terakhir ialah pengalaman. 


Kalau kita boleh berbelanja beribu-ribu sebulan untuk makan direstoran mahal, berhibur, atau hobi kegilaan kita, tak kan kita tidak boleh mengeluarkan sedikit wang untuk membeli buku-buku bermanfaat? Tak kan kita tak boleh luangkan sedikit masa untuk menghadiri seminar atau ceramah ilmiah? Kalau tak sanggup, malas, tak ada masa. Berhentilah bercakap tentang kejayaan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails