Sunday, May 30

Kedai Gambar Adobe


Kedai gambar Adobe? Adobe Photoshop la. Rasanya semua tahu software keluaran Adobe ni. Paling tidak pun mesti pernah dengar. Tak pernah dengar? Sila tanya lebai Google. Photshop telah mencetus suatu fenomena dalam dunia permodelan dan pengiklanan.

Sejak Thomas Knoll mencipta Photoshop ini pada tahun 1987, kita tidak pernah berhenti ditipu oleh para pereka grafik dan syarikat pengiklanan. Kenapa saya kata kita ditipu? Kerana imej-imej yang kita selalu lihat di media massa atau media cetak adalah imej-imej yang telah di "edit" oleh pakar pereka grafik untuk menambahkan lagi "ummpp" pada imej-imej tersebut.

Penipuan imej ini menjadi perkara biasa dalam dunia pengiklanan. Pendek kata, semua kecacatan dan ketidaksempurnaan model atau gambar latar, boleh diatasi dengan hanya beberpa klik sahaja. Contohnya adalah seperti di bawah:
SEBELUM


SELEPAS
SEBELUM


SELEPAS

SEBELUM


SELEPAS
 
SEBELUM

SELEPAS


Jadi faham tak apa yang saya cuba katakan? Sebenarnya, tiada seorang pun model-model di dunia ini mempunyai bentuk badan, kulit atau muka yang sempurna! Semua itu hanyalah kerja-kerja pereka grafik yang menambaikkan imej-imej yang asal.

Kepada lelaki-lelaki diluar sana, berhentilah berimiginasi untuk memiliki perempuan seumpama model dalam iklan-iklan para kapitalis. Itu semua hanyalah penipuan Photoshop! Kepada wanita-wanita diluar sana berhentilah berangan untuk menjadi seperti mereka. Jadilah diri sendiri. Hargailah ciptaan Nya dengan menghargai segala kekurangan dan kelebihan diri.

Tak perlu nak ubah ciptaan Allah. Tak perlu nak tambah plastik untuk membesarkan mana yang kecil atau mengecilkan masa yang besar. Dan jangan juga terpengaruh dengan produk kecantikan untuk mencantikkan payudara dan sebagainya. Tak perlu. Tiada standard atau suatu patent spesifik yang mengatakan bentuk badan begitu adalah cantik, kulit sebegitu adalah cantik, dan payudara seperti itu adalah cantik.

Semua itu adalah mainan pemasaran kapitalis-kapitalis barat supaya anda rasa diri anda tidak sempurna dan akhirnya "terbeli" produk-produk mereka.

Nak cantik? Beauty is in the eyes of the beholder. Kalau faham, fahamlah. Kalau tak faham, sudah.


 



 



 

2 comments:

ixora said...

haha aden!
perlu ke contoh2 gambar part2 begitu.. uwekk =P

nis n4d (*_~) said...

=D

photoshop sgt meriah.. =p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails