Thursday, July 1

Perangai Pelik di Malaysia


Ini bukan kisah dongeng. Ini juga bukan gossip murahan selebriti mengaji tak habis. Ini adalah realiti yang berlaku seharian dalam masyarakat kita. Rasanya semua orang perasan kejadian-kejadian ini, namun agaknya remeh dimata kita. Yang remeh tak semestinya temeh. Mari lihat perangai dan kejadian pelik di Malaysia.


  • Troli shopping Mall. Perasan tak troli-troli disekitar shopping mall. Memang masyarakat kita jenis yang malas tahap ular sawa kekenyangan. Ambik pandai, tapi bila dah guna tak reti nak letak balik tempat asal.



  • Tandas awam. Kadang-kadang kita kompius bila kita masuk tandas awam kat Malaysia ni. Tandas awam dah macam kandang lembu. Bau toksah cakap la. Dengan iklan-iklan gay mencari pasangan, pelacur mencari pelanggan, dan juga lukisan ala-ala kelucahan menghiasi dinding tandas awam. Rasanya kandang lembu lagi lawa kot. Lagi satu orang Malaysia ni suka mencangkung atas tandas duduk. Agaknya kalau tak mencangkung tak keluar tinja diorang kot. Patut kene hapuskan tandas duduk ni. Buat tandas mencangkung je semua.



  • Lampu hazard. Asal hujan lebat je mesti pasang lampu hazard. Entah sekolah memandu mana ntah diorang ni belajar. Aku pun tak faham kenapa kene pasang lampu hazard bila hujan. Fatwa ulama mana ntah diorang ni pakai.



  • Suka tengok orang accident. Setiap kali berlaku kemalangan jalan raya, mesti ramai-ramai pakat perlahankan kenderaan. Yang lagi best sampai berhenti untuk menebeng atau mengambil gamar untuk diposkan ke dalam facebook atau twitter. Yang lagi kurang hajau, ambik nombor plat kereta untuk tikam nombor. Yang lagi sadis, rembat apa-apa barangan peribadi mangsa kemalangan yang bernilai hatta cermin mata hitam berjenama Rayban Uptown.



  • Gopoh dan tak reti beratur. Samada kat jalan raya mahupun naik kenderaan awam.Jalan dua lane boleh jadi lima lane. Lepas tu berebut-rebut naik tren. Pakai smart macam mat ofis tapi perangai mengalahkan budak tadika Kemas.



  • Buang sampah merata-rata. Malas nak cakap dah. Semua dah maklum sangat dah perangai ni.



  • Parking. Kalau pergi mana-mana, mesti nak parking sedekat yang boleh. Kalau boleh nak parking depan main entrance ataupun depan lift terus. Malas nak berjalan. Takut lutut jem akibat terlalu banyak berjalan.



  • Masjid dan surau. Merata-rata, besar gedabak, canggih manggih, berukir sana berukir sini. Azan boleh dengar satu Malaysia. Tapi saf-saf kosong. Ajaib sungguh.



  • Kereta convert. Waja convert jadi Evo. Myvi convert jadi Passo. Kancil convert jadi Mira. Nak beli tak mampu, cukai Kerajaan untuk kereta import mahal sangat. Kononnya nak tolong industri kereta tempatan. Maka beli lah kereta-kereta buatan Malaysia, convert ala-ala kereta import. Jadi la.


Banyak lagi kejadian dan perangai pelik rakyat Malaysia. Kita cuma perlu buka mata seluas-luasnya. Perhatikan disekeliling. Memang banyak sangat. Kesimpulannya mudah, kita masih mundur. Mundur dari segi pemikiran. Kalau kita runtuhkan KLCC, KLIA, dan Litar Sepang, maka kita akan sedar yang kita ini masih papa kedana. Tiada apa yang boleh dibanggakan.

Nak bangga dengan apa? Rakyat yang berbilang kaum? Negara lain tak ada yang berbilang kaum ker? Makanan yang unik dan pelbagai? Negara lain makanan tak unik dan pelbagai ker? Sudahlah. Berhentilah menjadi bodoh dan terus diperbodohkan. Cubalah nilai ditahap mana kita berada sekarang. Mana kegemilangan institusi pendidikan kita? Mana pergi harta dan kekayaan tanah air kita? Mana dia hasil pemikiran cerdik pandai kita yang diiktiraf di mata dunia?

Cukuplah. Ayuh kita bangkit. Mulakan perubahan dalam diri. Dampingi ilmu dan kurangkan berhibur. Nescaya kita boleh ulang kembali sejarah kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.

2 comments:

duOne_sTarz said...

betul2.. tapi aku pown buat jgk.aisye..

try la untuk berubah nye..

ruby said...

mcm2 dunia n mnusia nie...dh hmpir kiamat..Subhanallah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails