Thursday, April 8

Rakyat Mengadu!

TV3 suku ambil berat, kerajaan?

Semalam aku berkesempatan untuk menonton Aduan Rakyat kat TV3 suku. Ini adalah kali pertama aku tengok program ni. Anak sedara aku ni, Aiman suka gile tengok program ni kerana menurut beliau, beliau sangat meminati Karam Sigh Walia.

Macam-macam isu diutarakan yang berkenaan dengan masyarakat. Terfikir sejenak. Rupanya-rupanya terlalu banyak permasalahan yang rakyat hadapi. Dari longkang tersumbat, kes curi pasir, hinggalah kebanjiran rakyat asing. Sedarlah aku bahawa kerajaan kita selama ini sedang duduk mengorek hidung dalam pejabat.

Tak pernah peduli permasalahan rakyat, turun padang pun malas, apatah lagi nak menyelesaikan permasalahan yang timbul. Makan gaji buta! Inilah masalah hamba kerajaan (government servant), third world minded. Kenapa mereka jadi third world minded, kerana ketua-ketua kerajaan pun berminda kelas ketiga.

Nak tunggu masuk TV, baru nak kalut. Baru terhegeh-hegeh. Macam pondan. Tak kesahlah kerajaan PR ke BN ke, lebih kurang sama jer. Namun yang lagi teruk, yang bermegah-megah dengan track record memerintah Negara selama 52 tahun. Kejadahnya.

Kalau kerajaan itu prihatin dan mendengar, hari ini program Aduan Rakyat tak akan lahir. Kalau YB semua tak sibuk berpolitik dan bertekak dalam parlimen, rakyat tak akan mengadu pada media.

Mananya rakyat didahulukan? Pencapaian diutamakan? 1 Malaysia? 1 Israel?

Persetankan itu semua, rakyat nak permasalahan mereka didengar, dan diselesaikan. Rakyat nak taraf hidup mereka meningkat, bukan pendapatan kerajaan yang meningkat! Rakyat nak bebanan hidup mereka dikurangkan, bukan bebanan kerajaan menanggung subsidi dikurangkan!

p/s: usah terus jadi bodoh dan diperbodohkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails