Tuesday, January 5

RINDUku pada teman-teman


“What is a friend? A single soul dwelling in two bodies”
-Aristotle-

Sungguh indah pengertian kawan yang keluar dari benak Aristotle. Beliau meletakkan kawan itu pada suatu tempat yang sangat mulia disisinya. And from that beautiful quote, we can derive a simple understanding about friend.

“Friend is a single soul. Dwelling in separate bodies.”

Apa maksudnya? Kawan itu berkongsi soul @ roh yang sama didalam jasad yang berbeza. Apabila roh itu sakit, jasad-jasad itu semua akan turut merasai kesakitannya. Apabila roh itu sedih, jasad-jasad itu semua akan turut merasai kesedihannya. Dan apabila roh itu gembira, maka jasad-jasad itu semua akan turut bergembira bersama-sama.

Berdasarkan pengertian kawan di atas, berapa ramaikah antara anda semua yang mempunyai kawan sepertimana yang disebut Aristotle? Ada bukan? Namun bilangannya sangatlah sedikit. Mampu dibilang dengan jari. Bila direnungi, mungkin ada yang akan berkata, “Andai itu pengertian kawan, lantas tiadalah aku seorang pun daripadanya.” Sedih.

Dalam bahasa Melayu, kawan itu boleh disamaertikan dengan teman, sahabat, kenalan, dan saing. Namun pengertian setiap darinya berbeda-beda. Umum setuju sahabatlah yang paling mulia dan dekat dihati kite.

Begitu juga dalam bahasa Inggeris. Besides friend, there is soul mate, best friend, buddy and the latest urban term is BFF. Best Friend Forever. Of course all the terms mentioned has a different meaning.

Lantaran itu, kenapa perlunya kita berkawan? Entahlah. Bukankah manusia itu penuh dengan iri hati, hasad dengki, dan tipu muslihat? Aren’t we all very selfish? We just care about our self more than we care about others. Ada yang berkawan dengan pelbagai tujuan dan kepentingan. Sebab itulah kita cuba membezakan kenalan-kenalan kita. Ada housemate, classmate, subordinate, colleagues, and etc. Kerana apa? Kerana belum tentu semua ikhlas berkawan dengan kita.

Ketidakikhlasan ini akan mewujudkan kawan yang hipokrit. Kawan yang tikam belakang. Kawan yang musuh dalam selimut. Kawan yang makan kawan. But on the surface, we cannot differentiate any of them among our friends. We will learn about their existence when they show their true colors. Renungi sepotong ayat ini:

(Pada hari kiamat kelak) orang yang bersahabat saling bermusuhan di antara satu sama lain, kecuali orang-orang yang bertaqwa." (al-Zukhruf:67)

Sehingga hari ini, pelbagai kawan telah aku jumpai. Just name it. Namun aku masih terus mencari kawan yang disebut-sebut Aristotle. Sudah ku temui yang persis dan iras-iras nya. Belum puas mencari. Akan ku teruskan. Lantas, sahabat seperti mana yang kau idam-idamkan? Sahabat sejati. Yang bagaimanakah sahabat sejati?

Yang apabila kenyangnya dia tertanya-tanya, apakah aku turut kenyang sepertinya. Lalu mengajak ku untuk merasai nikmat kenyang bersama-sama.

Yang apabila laparnya, dia berdoa agar aku tidak lapar bersama-samanya. Lalu dia menyembunyikan kelaparan itu demi untuk tidak melihat aku bersedih kerananya.

Yang apabila dia bergembira, dia datang berlari-lari ke arah ku. Lalu dia memeluk dan mencium pipi ku supaya aku turut gembira bersama-samanya.

Yang apabila sedihnya, dia datang untuk menangis di bahuku. Lalu dia menahan tangisannya kerana tidak mahu melihat aku teresak-esak bersamanya.

Yang apabila sihatnya, dia tak jemu menziarahi aku. Lalu pantas menziarahi aku dirumah kerana bimbang aku menziarahinya terlebih dahulu.

Yang apabila sakitnya, dia mendoakan ku agar sihat sejahtera. Lalu disembunyikan kesakitannya kerana tidak mahu melihat aku bersugul.

Indah bukan jika punyai sahabat seperti itu. Cukuplah jika ada seorang seperti itu. Nescayalah kita akan bahagia dalam segala sengasara. Tenang dalam segala kekalutan. Gembira dalam setiap kesedihan. Realitinya tidak begitu indah. Kawan ketawa senang dicari. Apabila menangis seorang diri.

Seseorang pernah berkata, andai engkau marah apabila sahabatmu mengambil duit kamu secara sembunyi-sembunyi, maka kamu bukanlah sahabat buatnya. Sepatutnya kamu bertanya pada dia, cukupkah duit yang kau ambil tadi?

Andai engkau mengamuk apabila sahabatmu memakai kasut kesayanganmu tanpa kebenaran, maka kamu bukanlah sahabat buatnya. Sepatutnya kamu bertanya, kamu sukakah kasut itu? Jika suka, pakailah. Renungilah secebis nukilan ini. Buat pedoman kita dalam mencari seorang insan bergelar sahabat sejati.

And maybe someone will say that he searched heaven and earth but never he find a friend who wanted to share his soul with them. Yeah. That’s true. A friend which described by Aristotle is no where to be found. So I stopped searching. And eventually, I come to realize.

You cannot search for a TRUE FRIEND. You have to be a TRUE FRIEND. So others can found you. And make you as their TRUE FRIEND.

*rindukan teman-teman yang bertebaran dipelusuk dunia. Semoga kalian bahagia selalu. Amin.

2 comments:

ahmad faiz said...

the journey of thousands of miles away from home, despite the search of education, a true friend nowhere to be found...

guess you're right. guess I should stop looking.

-nice post man.

Takeey @ Adin said...

this one goes to you bro. =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails