Wednesday, January 13

Evolusikan Kejahilan Diri

Situasi A (bukan situasi Bunkface):

Ayah dan ibu ingin mendaftarkan anak mereka di sebuah tadika sekitar Bandar Baru Bangi. Dialog ini berlaku antara cikgu tadika yang menjaga kaunter perdaftaran dan Si Ayah seorang murid yang baru mendaftar.

Si Ayah: Erm…cikgu, nak tanye sikit bleh?

Si Cikgu: Boleh. Silakan.

Si Ayah: Kat tadika ni ade tekankan pasal ilmu agama tak?

Si Cikgu: Owh…Ade. Memang kite tekankan jugak ilmu agama. Insyaallah anak-anak akan diperkenalkan dengan pengetahuan agama yang asas. Itu memang polisi kita. Dan kita tak abaikan ilmu duniawi seperti membaca dan menulis.

Si Ayah: Oww…Baguslah.Tapikan cikgu, kawan saya cakap kat tadika si polan tu ajar fahaman wahabi. Sampai anak kawan saya tu membaca tak pandai tapi hafal macam-macam hadith!

Si Cikgu: Yeke? Wahabi tu ape?(cuba menguji Si Ayah)

Si Ayah: Alah, yang hafal-hafal hadith tu…

Si Cikgu: Salah ker kalau ajar anak-anak hadith?

Si Ayah: Tak salah cikgu, tapi tak perlu sampai nak hafal. Cukup la sekadar tahu jer.
Yang penting anak-anak pandai membaca dan mengira. Wahabi ni macam sesat jugak la.

Si Cikgu: Ow…macam tu ker.

Si ibu mencuit bahu si ayah menisyaratkan sesuatu. Si cikgu hanya senyum. Dialog tamat.

Jahil. Itu perkataan paling tepat untuk mendiskripsikan Si Ayah. Dia bukan dobo*. Kerana dobo bermaksud belum mengetahui. Tapi jahil bermaksud tak mahu mengetahui! Malas membaca, membuat sedikit kajian, bertanya, mahupun berfikir berkenaan sesuatu hal atau perkara.

Unik bukan? Ditengah-tengah kemajuan teknologi, maklumat dihujung jari,masih ada yang malas mencari ilmu atau maklumat itu. Rasanya tak susah nak cari maklumat pasal wahabi atau apa sahaja. Googlekan aje. Tapi dek kerana malas mencari dan lembap untuk berfikir, maka lahirlah generasi yang berpendidikan tinggi tapi jahil.

Kadang-kadang kita dah rasa kita tahu semua benda. Sebab itu kita malas untuk membaca, memerhati, menyelidik, dan berfikir. Kebanyakkan dari kita masih tidak menggunakan sepenuhnya akal yang dikurniakan oleh Maha Bijaksana. Ahh…buat apa sakitkan kepala nak fikir semua benda tu. Buang masa jer. Bagi la orang lain fikir. Kesimpulannya, pergi padang makan rumput. Cucuk tali kat hidung. Jadi lembu. Apa beza kita dengan bintang? Akal. Kalau tak gunakan akal tak ada beza pun dengan binatang. Agak kasar bukan? Tapi itu hakikat yang tersirat disebalik yang tersurat.

FASA-FASA KEJAHILAN DIRI.

FASA 1: SAYA TAK TAHU APA YANG SAYA TAK TAHU

Termanggu-manggu. Melopong. Tidak tahu apa yang perlu dicari. Tidak mengerti apa yang dikejar-dikejarkan. Majoriti umat manusia masih berada di fasa ini. Tak kiralah yang berijazah atau berdoktor falsafah, jika tidak mahu berfikir dan mencari, tidak akan keluar dari fasa ini. Orang-orang difasa ini jenis macam Si Ayah. Malas berfikir. Hidup sekadar mahu enjoy. Tak nak ambil tahu apa yang berlaku sekeliling. Senang kata, BODOH SOMBONG. Aku pon pernah melalui zaman ini. Zaman sekolah menengah. Tapi selepas sekolah, aku sudah mulakan pencarian erti hidup. Maka aku sudah keluar dari fasa ini lama dahulu.

FASA 2: SAYA TAHU YANG SAYA PERLU TAHU

Saat kita sedar yang kita ini penuh dengan kejahilan dan kekurangan diri. Kita mula dahagakan ilmu. Kepingin akan perubahan dalam diri. Kita mula melihat dunia dari perspektif yang berbeza. Saat itulah bermula fasa ini dalam hidup. Sesudah tamat alam persekolahan, aku melihat hidup ini bukan sekadar belajar dan mencari kerja untuk rezki sesuap nasi. Aku mula merasakan ilmu itu bukan sekadar yang bertulis, yang diajarkan guru atau pensyarah. Aku mula mencari EQ instead of IQ. Kerana hakikat hidup tidak bergantung kepada kebijaksaan IQ. Namun kecerdikan EQ.

FASA 3: SAYA TAHU APA YANG SAYA TAK TAHU

Ramai juga yang tersangkut pada fasa 2. Apabila kita sudah merasakan bahawa ilmu kita sudah cukup tinggi, maka kita tidak akan mara ke fasa ini. Orang-orang yang mula merasa bahawa ilmu yang mereka ada tidak juga membantu kehidupan mereka, mereka mula mencari apa yang sebenarnya mereka perlukan dalam hidup. Berdasarkan pengalaman yang lepas, mereka sedar apa yang mereka perlukan untuk berjaya dalam apa jua yang diceburi. Mereka sudah merasai kegagalan. Dan mahu bangkit menuju kejayaan.

FASA 4: SAYA TAHU DAN SAYA MULA MENUNJUKKAN HASIL

Apabila anda menyedari anda kekurangan kemahiran hidup dan mula mendisiplinkan diri untuk perkembangan personal gowth anda, maka fasa ini akan mula merasai hasil daripadanya. A lot of exciting things will happen. Banyak peluang-peluang akan terbongkar didepan mata. Kita mula mengusai flow kehidupan and can get a control of our own life.

FASA 5: SAYA PERCAYA APA YANG SAYA TAHU.

Pada fasa ini anda sudah ada apa yang diperlukan untuk menyelesaikan apa jua permasalahan yang timbul. Semua tampak amat mudah bagi anda. Anda mempunyai kreadibiliti dan gerak hati yang sangat bagus. Tiada lagi halangan. Hanyalah peluang untuk berjaya.

Menuju Kematangan Hidup

Pernah seorang teman berkongsi bertanyakan apa definisi maturity. Life is about finding answers. When you woke up in the morning, you have one question. Then you went out to find out the answer. But when you come back home, instead of having one answer, you found out two new question. Then you went out again to find the two answer. And when you come back home, you have two answer and four new questions. This will keep on repeating until one day you said to yourself, “That’s it. Enough! I don’t want to know anymore!” That is called maturity. You are matured when you stop searching for the answer.

Sementara itu berlaku, ayuh kita mencari jawapan. Ayuh evolusikan kejahilan diri!!

*dobo = bodo

4 comments:

ahmad faiz said...

jahil... ignorance...
I've seen a lot of that kind over here, and I'm also one of em sometime ago. the problem with ignorance people is that they think they are better than others. take Americans, in 1920s great depression era, An event took place in new york called "the world fair", held for one purpose and one only. to tell the world that Americans are the greatest race on earth. and since then parents and grandparents have been implementing their children- bragging of how great they are. 'Race'? after they wipe away all the red Indians? what race are they talking about? how does that differ from Hitler's ultimate plan to make a new Germany race(blue eyes, blonde hair). and with the new Obama speech on medicare and the new health plan bills that has been passed a few days ago, Americans has been nothing but pure IGNORANCE..

sepatubunga said...

era baru, ramai yang hidup secara moden tapi masih jahil ilmu...
-irwani-

Sharina said...

"saya tak tahu apa yang saya tak tahu"

ini yang aku paling takut terjadi kat aku.

Takeey @ Adin said...

Ignorance atau kejahilan itu boleh diubat dengan ilmu. =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails