Tuesday, April 5

Dedikasi Khas

Entri ini saya tujukan khas buat seorang teman yang cukup istimewa. Istimewanya bukanlah kerana kami ini mempunyai hubungan istimewa ala-ala Romeo dan Juliet. Jauh sekali persis Laila dan Majnun.

Istimewanya dia adalah kerana kewujudannya sendiri.

Saya mengenali dia semenjak zaman kanak-kanak lagi. Sungguh, sejak mula mengenali beliau, saya kagum dengan keperibadiannya, kecerdasan akal nya dan kelembutan tutur susila nya.
Saya yakin dan pasti, dia akan menjadi sosok yang akan memberi sumbangan signifikan kepada masyarakat. Bangga tak terkata apabila mendapat khabar yang dia diberi tawaran istimewa belajar ditahap tertinggi dalam pendidikan formal, iaitu kedoktoran. Oh ya, dia tak perlu melalui peringkat sarjana. Sarjana itu hanyalah kacang bagi dia.

Mungkin kamu tertanya-tanya, kenapa dia diberi keistimewaan ini? Jawapannya mudah, keran dia adalah insan yang istimewa.

Namun akhir-akhir ini, saya agak runsing melihat teman saya ini terumbang ambing dipukul badai kehidupan. Hendak saya tumpangkan beliau ke dalam kolek saya, tiadalah cara. Kolek saya ini pun masih terhuyung hayang dibadai ombak dugaan.

Terlihat keringat dan kerutan putus asa pada raut wajahnya. Saya tertunduk sayu. Mengapa dia tidak yakin akan kelebihan dan keistimewaan yang dia ada? Sedangkan saya yakin dan optimis, ke muara jua destinasinya nanti.

Saya percaya kepada dia, lebih dari dia percayakan dirinya sendiri.

Alangkah baik jika dia yakin dan percaya, yang dia pasti akan berjaya

Dan alangkah baiknya jika dia tabah dan tidak berputus asa.

Andai kata memang sudah takdir dari azali, yang dia akan kecundang di medan itu. Tidaklah sekali-kali saya akan berduka. Kerna saya tahu, dia telah berjuang sehabis kudratnya. Namun hancur luluh hati ini, jikalau dia mengalah dipertengah jalan. Melabuhkan sauh tatkala sedang di pelayaran.

Walau hidup kadang tak indah, Walau langit kadang tak cerah.
Bersabarlah, mentari pasti bersinar. Senyumlah, kerana itu adalah penawar.
Allah tahu apa yang ada didalam hati kita, didepan jua dibelakang kita.
Berusahalah, bertawakkalah. Kejayaan itu pasti didalam genggaman kamu jua.

Selamat Hari Lahir.


2 comments:

Anonymous said...

awang said...sgt terharu...crita aku pn lbh kurang mcm ni jgk aden...dia yg aku kenal..mmg seorng yg istimewa dan hbt...

Unknown said...

tak terkata... sangat terharu smp nanges.

thx aden.. thx awang... thx for believing in me.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails